Risikovurdering og hvidvaskpolitik

Compliance begynder med to dokumenter om jeres egen virksomhed: en risikovurdering og en hvidvaskpolitik

Risikovurdering

I begynder med at skrive en såkaldt risikovurdering af jeres virksomhed. Dette dokument fortæller noget om, hvor udsatte netop I er for at blive misbrugt til hvidvask. Risikovurderingen tager udgangspunkt i jeres virksomheds forretningsmodel og bør bl.a. indeholde en vurdering af følgende punkter:

  • Produkter (rådgivning, betalingstjenester, formueforvaltning etc.)
  • Kunder (kundetyper, geografi etc.)
  • Leveringskanaler (fysisk, online etc.)
  • Leveringssted (lande og geografiske områder)

Hent Erhvervsstyrelsens quick-guide til risikovurderingen

Hvidvaskpolitik

Når I har risikovurderingen på plads, kan I skrive jeres hvidvaskpolitik. Dette dokument skal vise, hvordan I konkret sikrer jer mod at blive misbrugt til hvidvask og skal tage udgangspunkt i jeres virksomheds risikovurdering (højere risiko kræver skærpede procedurer).

Hvidvaskpolitikken er jeres ‘guidebog’ til medarbejderne i, hvordan I håndterer hvidvask, og for at være compliant, skal I selvfølgelig også efterleve, hvad I skriver. I hvidvaskpolitikken skal I beskrive konkrete procedurer med instruktioner til medarbejderne om, hvordan I udfører:

  • Risikostyring – hvordan vil I dæmme op for de risici, I har identificeret i jeres risikovurdering? Tænk i forebyggelse og beskriv gerne, hvad I vil have særlig opmærksomhed på, f.eks. hvis I tager imod kontanter eller handler med særlige lande.
  • Kundekenskabsprocedurer (KYC) – hvordan holder I styr på jeres kunders risikoprofil, deres reelle ejere og ejerstruktur? Hvordan indsamler I ID på ejerne og opbevarer de personfølsomme oplysninger i henhold til GDPR? I kan her vælge at bruge et KYC-software som vores – så indsamler og opbevarer vi oplysningerne sikkert og digitalt i fem år, og I ved, at I altid er compliant.
  • Mistanke om hvidvask – procedurer for undersøgelse, notering og underretning. Hvad gør I konkret, når I får mistanke om hvidvask hos en kunde? Hvor og hvordan dokumenterer I jeres undersøgelser, og hvem underretter evt. Hvidvasksekretariatet?
  • Screening af medarbejdere – vælger I f.eks. at indhente straffeattester på jeres medarbejdere? Hvem står for dette?
  • Interne kontroller – beskriv, hvordan I sikrer jer, at jeres procedurer faktisk bliver udført. Hvem står f.eks. for at lave stikprøver på jeres KYC-information, og hvor ofte gør I det?
  • Dokumentation – når I får tilsynsbesøg, er det vigtigt, at I kan dokumentere, at I har overholdt jeres procedurer. Beskriv også, hvordan I forsvarligt opbevarer alle jeres oplysninger – ikke mindst de personfølsomme. Har I f.eks. undersøgt en transaktion pga. mistanke om hvidvask, skal I kunne vise undersøgelsesnotaterne i 5 år efter kundeforholdets ophør. 
Blev det for langhåret?

skriv endelig til os – vi hjælper dig til at komme godt fra start.

Mere om hvidvask

Vil du læse mere om hvidvask og hvidvaskloven, har vi samlet det hele for dig her

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.