Hvis I får mistanke om hvidvask

Har I en kunde, der (måske) laver hvidvask? I skal undersøge og reagere på mistanke om hvidvask hos jeres kunder ved at undersøge forholdet og underrete Hvidvasksekreteriatet hvis mistanken ikke kan afkræftes.

I denne artikel gennemgår vi de vigtigste skridt til at identificere, undersøge og reagere på mistænkelige transaktioner eller aktiviteter.

1. Identificér usædvanlige transaktioner eller aktiviteter

Virksomheder og personer omfattet af hvidvaskloven skal være opmærksomme på minstænkelige aktiviteter:

  • Komplekse/usædvanlige transaktioner: Kunden planlægger eller gennemfører komplekse og usædvanligt store transaktioner.
  • Atypiske kundebevægelser: Kunden indsætter store kontantbeløb, der ikke harmonerer med dennes erhverv.
  • Uforklarlige overførsler: Beløb sendes til/kommer fra lande uden relation til kundens virksomhed.
  • Uklar virksomhed: Kunden har mange nyoprettede selskaber eller selskaber i udlandet uden erhvervsmæssig begrundelse.
  • Ejendomshandel: Ejendomme købes ubeset eller videresælges hurtigt med stor prisforskel.
  • Atypisk betalingsadfærd: Store og hurtige pengeoverførsler uden åbenlys forretningslogik.
  • Uforklaringe mønstre: Usædvanlige transaktionsmønstre uden et påviseligt lovligt formål.

Hvis en kunde handler på en måde, der ikke stemmer overens med den forventede adfærd eller virksomhedens risikovurdering, bør I undersøge sagen nærmere.

2. Undersøg baggrund og formål

For at afklare, om der er tale om hvidvask, kan I:

  • Indhente yderligere oplysninger om transaktionens formål.
  • Kontakte kunden og bede om dokumentation.
  • Analysere kundens betalingsmønstre og forretningsaktiviteter.
  • Vurdere om transaktionerne er i overensstemmelse med kundens erhverv.

Hvis det vurderes, at mistanken ikke kan afkræftes, skal der ske underretning.

3. Beslutning: Skal der ske underretning?

  • Ja: Hvis mistanken om hvidvask ikke kan afkræftes, skal der sendes en underretning til Hvidvasksekretariatet. Underretningen kan indsendes via Hvidvasksekretariatets online platform.
  • Nej: Hvis undersøgelsen fuldstændigt kan afkræfte mistanken, skal dette dokumenteres i et undersøgelsesnotat.

4. Dokumentation og opbevaring

I skal gemme et undersøgelsesnotat med:

  • Faktuelle oplysninger om kunden og aktiviteten.
  • Beskrivelse af de undersøgelser, der er foretaget.
  • Konklusionen på undersøgelsen.

Dette notat skal opbevares i mindst fem år og skal kunne bruges til at forklare beslutningen overfor myndighederne.

Vigtigt: I må ikke informere kunden om, at I har foretaget en underretning. Dette kan være i strid med reglerne om tipping-off.


Konklusion

Hvidvaskforebyggelse handler om at være opmærksom, undersøge mistænkelige forhold og reagere korrekt. Hvis en transaktion eller kundeadfærd virker mistænkelig, skal I:

  1. Undersøge baggrunden og formålet.
  2. Afkræfte eller bekræfte mistanken.
  3. Dokumentere jeres undersøgelse grundigt.
  4. Underrette Hvidvasksekretariatet, hvis mistanken ikke kan afkræftes.

En systematisk tilgang til undersøgelse og underretning er afgørende for at sikre compliance og undgå risiko for at blive misbrugt til hvidvask.

Erhvervsstyrelsens fulde vejledning til undersøgelse og underretning kan findes her.

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.